2015年3月9日 星期一

写在307前夕(2)

2008年的308,对国阵和民联而言,都是一场意外,民意战胜政党政治的一届大选;也可以那么说,民联(公正党、行动党、伊斯兰党组成的联盟)由民意催生!虽只执政5个州,不是换中央政府,但也为民主政治打开了缺口,民权运动工作者也都认为得到小胜利,大家都喜出望外,如沐春风。
民联三党组织州政府,进行政权和官职分配,还有县市议会的委任配额给非政府组织,大家都和颜悦色;分配好了即投入工作,每一个州属都有一些惠民的新政策,例如:成立能力、责任与透明化审核委员会(Selcat)、成立非回教委员会、提升贫穷线至1500零吉、发出新村永久地契、制度化拨款、免费水、人民化经济、产假90天、可负担房屋等等,令人雀跃;不认输的国阵也跟进,改善了一些政策,人民都很开心。
由于民联无端端做了政府,政府部门和结构中有很多空缺,可谓严重缺乏地方领袖;此刻,我也被邀请通过非政府组织名额,委任到雪州安邦再市议会担任一个七品小官,接受委任状当天,州务大臣丹斯里卡立的致词令我印象深刻,他先向所有受委者致歉,他说:民联首创,这是非常艰苦的工作,大家都是开荒牛,要脚踏实地,用正确的管道执行工作......。(待续)
8hb Mac 2008 adalah “ kemalangan“, BN dan PR terperanjat masing-masing kerana keputusan PRU12 amat luar biasa, semua tidak perasan pilihan rakyat. Itulah semangat rakyat dan kehendak rakyat!

Boleh kata Pakatan Rakyat dijadikan oleh cita-cita rakyat Malaysia pada PRU12 sungguhhpun belum tukar Kerajaan Pusat tetapi tadbir 5 negeri juga kemenangan yang cemerlang, telah membawa suatu peluang untuk politik demokrasi, rakyat memang gembira dan puas hati.

Pakatan Rakyat menubuh Kerajaan Negeri Selangor,Perak,Kedah,Penang dan Kelatan, semua jawatankuasa negeri, Exco-exco dan speaker diatur puas hati, Ahli majlis PBT, Ketua kampung dan penyelaras diisi penuh, seterusnya banyak polisi baru dilancar seperti: mendirikan Selcat, Jawatankuasa Non Muslim, menaik taraf kemiskinan dari RM700- RM1500, bagi Geran tanah kekal Kg Baru Cina, peruntukan sistematik, air percuma,merakyatkan ekonomi , cuti bersalin 90 hari, rumah mampu milik dsb. Barisan Nasional tidak boleh ditinggalkan, menambah baik mengekori Pakatan Rakyat, rakyat lagi dinikmati, amat menyeronokkan rakyat.

Pakatan Rakyat adalah Kerajaan tiba-tiba jadi, oleh sebab itu, dari awal berkuasa terdapat banyak jawatan kosong di badan Kerajaan perlukan orang. Saya pun diajak mohon sebagai Ahli majlis MPAJ dengan kuota badan bukan kerajaan . Tidak lupa ucapan MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim semasa perlantikan , beliau meminta maaf kepada semua yang dilantik, TSKI berkata , inilah kerja yang paling susah dan berpeluh sebab PR baru dibentukkan, rakyat berharapan kepada kita, kita perlu uruskan kerja dengan cara yang patut (by the proper way) ..... (Disambungkan)